La portaveu adjunta de Compromís per València, Papi Robles, acompanyada del regidor Sergi Campillo han donat a conèixer la proposta per a la millora integral del barri de Sant Antoni-Saïdia que el Grup municipal presentarà al Ple municipal a través d’una moció. Es tracta d’una de les propostes que planteja la coalició valencianista en el marc d’un govern alternatiu al que encapçala l’alcaldessa del PP amb els seus socis de Vox que, en paraules de Robles, “després de les eleccions s’ha oblidat de les necessitats dels barris i no escolta al veïnat”. Per contra, “des de Compromís mantindrem un diàleg permanent amb la ciutadania i presentarem propostes que incorporen les seues reivindicacions. Esta ciutat mereix que s’atenga a tots els seus barris i pobles”.

La moció que Compromís per València presentarà al pròxim Ple municipal contempla la rehabilitació del patrimoni històric industrial mantenint l’edifici central de les Naus de Guatla destinant-ho a servicis públics municipals reivindicats pel veïnat. També actuacions de regeneració urbana dels habitatges ja existents, reactivar el comerç de proximitat en els baixos, destinar els solars buits a vivenda assequible municipal i una millora de l’entorn incrementant els espais verds. Un pla de millora integral que, com ha destacat Papi Robles, “entenem que és assumible per tots els grups municipals de l’Ajuntament” i recorda que durant la campanya electoral tots els partits es comprometeren a protegir les naus de Guatla. “Amb esta proposta fem una ciutat i un barri més habitable i més sostenible” valora la portaveu adjunta de Compromís que, d’altra banda, ha mostrat la seua preocupació pels dubtes que està creant l’alcaldessa Catalá respecte a projectes consensuats amb el veïnat i que tenen finançament europeu, “està tirant totes estes iniciatives per terra”.

La proposta de Compromís parteix d’una diagnosi del barri en base als informes dels servicis municipals i que constaten la falta de dotacions públiques. A això se suma ara, com ha posat de manifest Robles, el problema de la turistificació dels barris on s’estan tancant comerços i destinant baixos a apartaments turístics. En este sentit, ha demanat la declaració urgent d’una moratòria per impedir que esta pràctica s’estenga “ho posàrem en marxa com a govern i ho està inclòs en la nostra proposta. S’ha de parar el canvi d’ús dels baixos comercials que donen la vida als barris per apartaments turístics. És fonamental i així ens ho han demanat els veïns i veïnes. La vida de les ciutats i el dinamisme dels barris es dona en els baixos comercials, si es tanquen i els oferim a turistes tindrem carrers buits i allò que volem és una ciutat plena de vida”.

Respecte a les Naus de Guatla, Compromís proposa rehabilitar una de les Naus de Guatla de Saïdia i instal·lar servicis públics municipals acordats amb el veïnat. “D’esta manera es posa en valor el patrimoni industrial de la ciutat i l’ús de l’espai rehabilitat es decidirà en tot moment de forma acordada i dialogada amb els veïns i veïnes del barri, ja que ningú com ells saben les necessitats que tenen en esta part de la ciutat” ha explicat Robles.

La part exterior de la nau es concep com un espai verd amb jocs infantils i altres elements d’ús públic. A més, es planteja un nou accés a l’espai (pel carrer Sant Bru, on hi ha un col·legi) que se sumaria als dos que ja existeixen en l’actualitat (al carrer de Guatla i a través de la planta baixa). Per últim, esta actuació permetria obrir finestres i balcons en les façanes de les finques contigües, ja que este espai passaria de ser un pati de llums a ser considerat com espai públic.

Per tant, “la proposta de Compromís és una gran oportunitat davant la falta evident d’espais públics del barri, i al mateix temps hem de conjugar-ho amb la necessitat d’infraestructures verdes” ha destacat el regidor Sergi Campillo, qui ha explicat que “segons el Pla Verd de la ciutat elaborat durant el mandat anterior el barri només disposa de 0,97 metres quadrats de zones verdes per habitant mentre que la mitjana en la ciutat de és 7,45 metres quadrats i l’Organització Mundial de la salut diu que allò recomanable és un mínim de 10 i 11 metres quadrats per habitant. El barri necessita de més i millor infraestructura verda”.

En este sentit el Pla de millora integral per al barri de Sant Antoni-Saïdia proposat per Compromís incorpora la reforma del jardí Germans Fabrilo, del qual el govern progressista va deixar enllestit un projecte de reforma i el govern municipal només hauria de licitar-lo en 2024. També l’execució dels horts urbans de Maximilà Thous que, com assenyala Campillo, és una parcel·la que ja vam deixar preparada i estan inclosos en un projecte amb finançament europeu, en concret de la Fundació Biodiversitat on també està inclòs el jardí de Trini Simó i que suposa un total de 3,8 milions d’euros per a la ciutat. I per últim aposta per generar una nova zona verda que envoltaria la Nau principal de Guatla.

“Estem parlant de conservar el patrimoni industrial, moltes vegades oblidat, però al mateix temps fer front a l’emergència climàtica. València serà una de les ciutats més afectades i necessitem generar infraestructura verda per baixar la temperatura dels barris i adaptar-los a la situació d’emergència climàtica”, ha destacat el regidor de Compromís.

Govern alternatiu

La proposta que hui ha donat a conèixer Compromís per València per al barri de Sant Antoni-Saïdia forma part de la iniciativa de presentar-se com un govern alternatiu per a esta ciutat “que es mereix que atenguem a tots els barris de manera detallada i donar resposta a les necessitats de la ciutadania. En Compromís continuarem amb allò que vam impulsar des del govern de Joan Ribó i és estar al costat dels valencians i valencianes millorant esta ciutat des del diàleg i l’acord”, ha conclòs Papi Robles.