El Ple de l’Ajuntament ha aprovat hui la proposta impulsada des del Consell de Districte Pobles de l’Oest perquè Benimàmet puga ser declarada Entitat Local Menor. Es tracta d’una mesura aprovada des de «la voluntat política i el convenciment» que ha de ser la voluntat dels veïns, reiteradament manifestada en este sentit, la que marque el futur de la població. Així ha quedat reflectit hui durant la reunió del Ple Municipal, amb els vots a favor de l’Equip de Govern i del grup Ciutadans.

Tal com ha manifestat la regidora de Pobles de València, Consol Castillo, «des del principi, la voluntat d’este govern ha sigut caminar cap a la descentralització, tal com vam manifestar a les i els representants de la Comissió promotora per a la constitució del nou municipi de Benimàmet en accedir a l’alcaldia».

Precisament, el president d’esta Comissió, Blas García, ha intervingut davant el Plenari, i ha demanat «generositat, dignitat, empatia i altura de mires» a l’hora d’abordar este assumpte. García ha lamentat les «irregularitats» en la trajectòria de la petició que el veïnat va presentar davant l’Ajuntament l’any 2001, i ha instat els poders públics a no «escudar-se en tecnicismes, sinó a mostrar la seua voluntat política». En semblants termes s’ha expressat José Vicente Barrachina, representant de l’Associació de Veïns i Veïnes de Benimàmet, qui ha assegurat que les persones residents en la població «tenen identitat pròpia i sentiment de poble, dins de l’orgull de formar part d’una gran ciutat com València». A més, ha valorat les iniciatives «impulsades els últims tres anys, que han sigut de col·laboració, proximitat dels servicis, consulta i col·laboració en la gestió».

També la delegada de Pobles de València, Consol Castillo, ha subratllat la responsabilitat de la Corporació d’expressar quina és la seua postura respecte a la voluntat dels veïns i veïnes de Benimàmet, independentment d’allò que els tribunals establisquen en el seu moment segons el que les lleis determinen. Cal tindre en compte que en 2013 es va produir un canvi de legislació sobre les entitats locals, per la qual cosa l’Ajuntament ha sol·licitat un informe a la Direcció General d’Administració Local de la Generalitat sobre este assumpte, ja que l’Ajuntament considera que l’expedient va arrancar abans del citat any 2013: exactament quan el veïnat va presentar la seua proposta, l’any 2001.

APROVAT PER UNANIMITAT EL PLA MUNICIPAL DE SERVICIS SOCIALS

Durant la sessió plenària ha sigut aprovat per unanimitat el Pla de Servicis Socials de la Ciutat de València 2019-2023, una eina que establix les línies bàsiques i estratègiques dels servicis socials municipals per als pròxims anys i que es basa en el concepte de justícia social com a element definidor de les accions, lluny d’un caràcter més marcadament assistencial. Tal com ha explicat la delegada de l’Àrea de Desenvolupament Humà, Consol Castillo, el document establix quatre línies estratègiques i al voltant de 80 accions concretes, totes elles amb el seu cost quantificat, planificades i temporalizadas. Un 25% d’estes accions requerixen finançament exterior, i la resta s’han de cobrir amb recursos propis municipals.

Tal com ha explicat Castillo, «hem planificat les accions municipals que durem a terme en funció d’una calendarització i, sobretot, tenint en compte les noves realitats i fenòmens socials que han aparegut en este temps i que cal abordar». Un aspecte important que implica l’aprovació d’este pla és la condició de continuar comprometent increments de recursos per als servicis socials de la ciutat: de fet, el Govern de la Nau ja va incrementar en 2016 la partida pressupostària per a assumptes socials en un un 47%.

El pla s’ha realitzat en funció dels resultats del diagnòstic social de la ciutat elaborat per la Universitat de València i amb la col·laboració de les entitats que formen part del Consell Social de la Ciutat i altres més fins a un total de 28, juntament amb el personal de 26 servicis municipals.

En este context, el Ple de l’Ajuntament ha aprovat també per unanimitat, i de manera inicial, l’Ordenança reguladora de les targetes d’estacionament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. Tal com ha explicat la regidora Consol Castillo, per tal de no demorar la tramitació de la normativa, s’ha optat per presentar ja a aprovació este text inicial, en el qual encara no s’han incorporat les propostes de millora que han realitzat les entitats de persones amb diversitat funcional, per exemple, l’exempció de pagar per l’estacionament de vehicles en la zona ORA, que es plantejaran durant el període d’exposició pública de l’Ordenança.