Consol Castillo proposa a l’Ajuntament recuperar edificis històrics abandonats per a que entitats sense ànim de lucre els autogestionen per realitzar activitats socials, culturals i d’oci

Després del fatal incendi ocorregut a Bombas Gens, Compromís ha exigit a l’Ajuntament de València a que impose la màxima sanció per negligència i abandonament d’un edifici protegit als seus propietaris. Per a després expropiar l’antiga fàbrica modernista degut a l’impagament d’impostos, sancions i obligacions assumides per l’Ajuntament als últims anys.

Des de Compromís han destacat que l’edifici era propietat de Bankia, i que als últims mesos ha passat a la SAREB, el conegut com a “banco malo”. Estes entitats han segut capitalitzades amb fons públics i són propietat de l’Estat, pel que han exigit responsabilitats i una solució, que sense cap dubte hauria de passar per la transmissió de la propietat a l’Ajuntament de València. Una vegada la propietat siga municipal, des de Compromís han exigit que l’Ajuntament s’encarregue de recuperar l’espai de l’edifici protegit per a posar-ho a punt per al seu ús.

Consol Castillo ha proposat un model d’autogestió per als edificis històrics abandonats de la ciutat, com el de Bombas Gens, tal com fan a altres ciutats. Este model consistiria en una vegada el consistori recupere el patrimoni protegit, oferir l’espai a diferents entitats sense ànim de lucre del barri per a que realitzen activitats culturals, socials i d’oci, sense cap cost per a l’Ajuntament i que les entitats s’autofinancen amb les seues activitats.

Este model d’autogestió d’espais públics va sorgir als anys 80 al centre d’Europa a ciutats com Ginebra o Copenhaguen, com a un model alternatiu de gestió dels edificis abandonats i com a divulgador de noves tendències culturals. Des de Compromís han destacat que als últims anys a ciutats espanyoles han sorgit projectes autogestionats, degut a la crisi i les dificultats pressupostaries per a fer front a la recuperació d’edificis abandonats i a l’oferta de diferents serveis culturals, socials i d’oci que demanen els ciutadans. A Madrid ha sorgit el projecte de “la Tabacalera” a un espai cedit pel Ministeri de Cultura i a Saragossa s’està habilitant “la Harinera” en un edifici protegit expropiat per l’Ajuntament després de que es declararà en estat d’abandó.

Consol Castillo, regidora de Compromís, ha declarat: “No podem permetre que el patrimoni dels valencians s’enderroque per la passivitat de les nostres institucions. Ha arribat el moment de buscar models alternatius, que permitisquen als moviments socials i culturals desenvolupar projectes ciutadans als nostres barris basats en l’autogestió i a cost cero per l’Ajuntament.”

Escolta l’àudio: Consol Castillo