Gairebé la totalitat de les entitats financeres lligades al mercat hipotecari s’han adherit al codi de bones pràctiques sobre desnonaments impulsat des del Govern de l’Estat. No obstant això, des de les diferents Plataformes d’Afectats i Afectades per la Hipoteca denuncien que aquestes mesures no marcaran cap diferència ja que les condicions que se li exigeixen als afectats per acollir-se a la mesura són extremes. Tots els membres de la família han d’estar a l’atur, el valor de l’habitatge no pot excedir d’uns límits i aquesta no pot estar avalada.

Per a Consol Castillo, “l’Ajuntament de València hauria de retirar els seus fons de totes aquelles entitats financeres que no acepten la dació en pagament. La legalitat a voltes no és justa i per això, des de les institucions hem de fer tot el possible per millorar la vida de la gent i en especial de la més vulnerable. Si un banc tira a una família de sa casa per no poder fer front a la hipoteca, l’Ajuntament no hauria de treballar amb eixe banc”.

Es dóna a més la paradoxa que els directius de la immensa majoria d’aquestes entitats tenen sous estratosfèrics. Com a exemple, el president del BBVA, Francisco González va guanyar al 2011 4,97 milions d’euros. Emilio Botín, president del Santander, amb 4,5 milions d’euros, mentre que el seu Conseller Delegat Alfredo Sáez va cobrar 11, 6 milions. En paraules de Consol Castillo “a Compromís ens sembla indecent que mentres aquestos bancs estan tirant al carrer a les famílies en dificultats per una crisi de la què els bancs són absolutament responsables, damunt els seus directius cobren milions i milions d’euros. I el súmmum de la indecència és que fins i tot aquells bancs que han rebut diners públics a través del FROB tiren a la gent de sa casa, quan hauria d’estar prohibit per a un banc que reba ajudes públiques actuar amb aquesta poca humanitat. El PSOE i el PP, per tant, també són responsables d’aquesta situació per no haver condicionat les ajudes al FROB a implementar la dació en pagament obligatòria” .

Per això, Compromís ha presentat una moció al pròxim Ple del 25 de maig per a Instar a l’Ajuntament de València a retirar els fons públics de què disposa d’aquelles entitats financeres que es neguen a negociar la dació en pagament siga quina siga la quantia del deute hipotecari contret i també d’aquelles que es neguen a negociar el lloguer social de l’habitatge hipotecat en base a la situació real de les persones afectades.

Declaracions de Consol Castillo sobre la dació en pagament