El nou edil de Trànsit de l’Ajuntament de València, Jesús Carbonell, va anunciar ahir —en resposta a una pregunta de veu realitzada en el Ple municipal pel regidor de Compromís i ex titular de l’àrea de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi— que la nova corporació municipal que dirigeix Maria José Català rebutja tota la participació veïnal realitzada durant el procés d’elaboració de l’ordenança que ha de regir la futura ZBE de València, emprés la passada legislatura pel govern de Joan Ribó.

Com encara es pot consultar en la web de l’Ajuntament, el Servei de Mobilitat Sostenible va emprendre en la primera meitat del present any un procés participatiu per a l’elaboració de l’esborrany de l’ordenança de les zones de baixes emissions, en el qual van intervindre representants de l’àmbit de l’accessibilitat universal i la mobilitat personal, professionals del transport i la mobilitat, entitats de comerciants, col·lectius socials i mediambientals i associacions veïnals.

“Tenint totes eixes opinions en compte, l’últim pas era concretar este estiu una ordenança de ZBE que suposara un punt de trobada de les diferents sensibilitats i interessos, sempre amb la mirada posada en el compliment dels objectius de la Unió Europea i la nostra ambició per ser efectivament una capital verda europea”, resumeix l’edil de Compromís Giuseppe Grezzi.

Ballester en un moment de la seua intervenció.

No obstant això, afig, “eixe treball conjunt entre ciutadania i l’equip de tècniques municipal, que a hores d’ara ja tindríem culminat, sembla que s’ha tirat al fem pel govern de Català, perquè segons va admetre ahir en el Ple el regidor Carbonell, no pensen tindre en compte les aportacions de ningú. La qual cosa, tot siga dit, no és cap sorpresa a la vista de com estan menyspreant a totes les associacions veïnals i com tenen a mitjana València en peus de guerra”.

“Carbonell diu que tot eixe treball de veïns, empresaris i entitats no és res. Que els 10 milions de fons europeus que aconseguim i amb els quals s’està realitzant la instal·lació tècnica, es va contractar el procés participatiu i se sufragarà la comunicació de la implantació de la ZBE si finalment la fan, no és res. Però tots sabem el que no és res. Res és el que rebérem en 2015 en relació a punts de càrrega elèctrics: res, ni un miserable estudi. Res és el que hi havia en 2015 en relació a la construcció d’un aparcament en la plaça de Bruges. Res, Zero. O el que havia relacionat amb conversions en zona de vianants de places a la ciutat en 2015: res. Però els veïns i entitats, i el govern de Joan Ribó, sí que deixem un treball fet en relació a la ZBE, i sembla que res és el que pensa fer el PP amb això”, explica Grezzi.

“Com cagalló per sèquia”

“La mateixa Maria José Català es va permetre mentir la setmana passada respecte a la instal·lació de les cambres de la ZBE el procés de la qual s’ha emprés encara que ho negara rotundament”, recorda el regidor de la declaració de l’alcaldessa, realitzada a penes unes hores després que anunciara la supressió d’un carril bici que dues setmanes després segueix exactament en el mateix lloc en el qual va celebrar la seua roda de premsa.

“La senyora Català no s’assabenta del que passa sota el seu comandament, la qual cosa li fa protagonitzar situacions ridícules com estes, però el veritablement greu per a la ciutat són les mostres de menyspreu a la participació ciutadana com la que va fer ahir el seu subordinat Carbonell, que va per les regidories de Trànsit i Policia com cagalló per sèquia”, resumeix Grezzi, que espera que Català a l’ordre al seu edil “i reprenga el treball de la ZBE on el va deixar Compromís, i tinga en compte la participació de la ciutadania”.