L’alcalde de València, Joan Ribó, ha participat hui, acompanyat per la vicepresidenta de Generalitat i consellera d’Igualtat, Mónica Oltra, en l’acte institucional amb motiu del Dia Internacional del Poble Gitano. Ribó ha defensat els valors de la igualtat, la convivència i el coneixement mutu «en una societat inclusiva on no cap la discriminació, sinó la igualtat que ens fa millors».

Acompanyat per la regidora d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Isabel Lozano, i altres membres del Consistori, l’alcalde de València i la vicepresidenta del Consell han participat en esta celebració, «que s’ha convertit en una ocasió per a celebrar la diversitat, i per a recordar una història que en molts moments ha estat marcada per la persecució i el genocidi».

Per això, l’alcalde ha defensat la importància de «no oblidar el passat sobre el qual s’assenta la identitat d’un poble amb costums, tradicions i una llengua pròpia, d’un poble la història del qual convergix des de fa més de 500 anys amb la història de la societat valenciana, en la qual paios i gitanos hem de compartir en la diversitat i la pluralitat i esforçar-nos per a continuar avançant en  la senda de la integració». L’acte commemoratiu ha tingut lloc en el Saló de Cristall de l’Ajuntament, en el qual ha onejat la bandera verdiblava, símbol instituït a Londres l’abril de 1971 pel I Congrés Mundial Romaní/Gitano, i en el qual també es va institucionalitzar l’himne oficial del poble gitano, «Gelem, Gelem».

Tal com ha explicat l’alcalde de València, «hui és un dia per a celebrar, i també per a reivindicar el coneixement mutu que ens acosta com a persones, i que acaba amb estereotips, des de l’aposta per la convivència i la plena integració sense renunciar a les nostres arrels». Ribó ha recordat que «avançar, progressar i conviure són els objectius que promou la Comissió Mixta per al Desenvolupament de l’Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano, en la qual participen, junt amb les administracions valencianes, nombroses associacions i plataformes gitanes, que treballen perquè s’escolte i es faça visible la veu gitana, el seu sentiment, els seus anhels i les seues reivindicacions». Les celebracions al voltant d’esta commemoració van començar dissabte passat en la plaça del Mercat, amb la «Gitano Fest», organitzada per la Regidoria d’Inserció Sociolaboral en col·laboració amb la Direcciós General de l’Agència Valenciana d’Igualtat en la Diversitat de la Generalitat.

La celebració ha comptat també amb les paraules de la vicepresidenta de la Generalitat, Mónica Oltra, qui ha subratllat que «la història del poble gitano és la nostra pròpia història» i que «la identitat valenciana és també gitana, o no serà». I en nom de les entitats gitanes ha intervingut Francisco Santiago Camacho, qui ha recordat a les 500.000 persones gitanes assassinades pel nazisme, «una injustícia que ha de donar-se a conéixer perquè no es repetisca més».

Tots ells han posat de manifest les nombroses contribucions de la cultura gitana a la història comuna, una història que arranca fa 559 anys, quan es documenta l’arribada de famílies gitanes a territori valencià. Així mateix, han lamentat el desconeixement general i els tòpics sobre el poble gitano, que silencien realitats com els noms propis que formen part del col·lectiu gitano (l’artista multidisciplinària Lita Cabellut, o els actors de Hollywood Yul Brynner i Michael Caine, entre altres); o les aportacions a l’idioma, com ara les paraules «mola», «currar», «xaval» o «paripé», entre altres, que procedixen directament del caló. De fet, la campanya impulsada al voltant d’este 8 d’Abril pretén acabar amb este desconeixement.

L’alcalde ha conclòs reafirmant «el compromís del govern municipal de continuar lluitant contra la discriminació i per l’erradicació de qualsevol forma de racisme i segregació social que ens allunye  de l’objectiu de continuar progressant i avançant junts des de la  convivència i el respecte en una València cada vegada més inclusiva i igualitària».

Podeu escoltar les declaracions de l’alcalde al següent tall de veu:

LA CERIMÒNIA DEL RIU

Esta vesprada tindrà lloc en el Pont de Drassanes, la ‘Cerimònia del Riu’, un acte que posarà punt final a les celebracions. Acudirà la regidora d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Isabel Lozano, i estarà dirigit per una persona del poble romaní. Les persones participants depositaran pètals de flors en el riu i ciris encesos, símbols de l’eixida dels avantpassats dels gitanos i gitanes de la regió del Punjab (L’Índia), i el seu èxode pel món. La celebració és també un homenatge a la memòria de les víctimes gitanes de l’Holocaust nazi.

La regidora de Compromís ha destacat que se celebra «l’obstinació i l’esforç dels qui apostem per la integració, per la igualtat i per la inclusió, que estan calant en una societat fins ara procliu a la marginació. Afortunadament, i encara que encara queda camí per recórrer, podem sentir l’orgull de comprovar que València dona mostres, en este i altres terrenys, que és una ciutat acollidora, inclusiva i igualitària». «La de hui és una cerimònia plena de respecte, record i memòria de les víctimes gitanes de la segona guerra mundial», ha conclòs.