«Després d’una reunió, ahir, amb la Fundació que porta el seu nom, puc afirmar que el llegat de Blasco Ibáñez romandrà a València i que tenim un preacord per a signar un nou conveni que contempla una subvenció nominativa, com fins ara, però la diferència és que inclou una partida de despesa corrent anual per a realitzar activitats entorn de la figura de Blasco Ibáñez i una partida plurianual d’inversions per a, gradualment, millorar l’estructura i el contingut de la Casa Museu Blasco Ibáñez», ha informat l’alcalde de València, Joan Ribó, minuts abans de començar el Ple del mes de gener, l’última moció del qual, subscrita pel mateix Ribó, proposa la defensa i divulgació de l’obra de l’escriptor valencià.

«Estem molt contents d’haver arribat a un acord amb la Fundació Blasco Ibáñez, un acord per a divulgar, com plantege hui en la moció, l’obra de Blasco, el pensador més universal que ha tingut la ciutat de València i la Comunitat Valenciana en els segles XIX i XX. Crec que eixe acord per a impulsar la seua figura és una bona notícia», ha afegit Ribó abans d’explicar que el conveni a signar inclou «restaurar i millorar l’edifici, els documents i les font bibliogràfics, així com donar un impuls a la digitalització de tot el seu llegat, amb una aposta clara per a millorar la pàgina web».

«L’acord inclou també, fora de conveni, l’adequació per part dels servicis municipals d’una sala per a traslladar el cenotafi de Blasco Ibáñez realitzat per Benlliure, que en estos moments es troba en el museu de Belles arts San Pius V, i també la senyera de Blasco Ibáñez», ha afegit Ribó. «Ho començarem ràpidament, i en el moment que se signe el conveni, en les pròximes setmanes, també es renovarà completament el discurs expositiu de la Casa Museu de Blasco Ibáñez».

Abans que s’aconseguira este acord per a un nou conveni, ja s’havia presentat per al seu debat i aprovació en el Ple de hui una moció de «defensa i divulgació de la figura i obra de Vicente Blasco Ibáñez» per part de l’alcalde de la ciutat, Joan Ribó, en la qual, a més d’enumerar les moltes iniciatives escomeses pel Govern de la Nau i recordar que «este govern municipal s’ha preocupat com mai de difondre la figura de Blasco Ibáñez», es proposa «defensar conjuntament, les institucions públiques i les entitats cíviques implicades en la cura i difusió de l’obra i la figura de Blasco Ibáñez, que el seu llegat es conserve a València, salvaguardat en unes òptimes condicions».

En el segon punt de la proposta d’esta moció, l’última de les presentades en la sessió plenària, s’ha aprovat «treballar braç a braç amb totes les entitats i persones que han mantingut la memòria de Blasco viva durant dècades, amb l’objectiu de continuar impulsant eixe llegat, difonent-lo i contribuint a la seua universalització». Ciutadans demanava  que es nomenés específicament en eixe treball a la Fundació d’Estudis Blasco Ibáñez, mentre que el Grup Popular sol·licitava que s’incloguera en el conveni a subscriure que la subvenció a aqueixa fundació fora  de 30.000 euros.

Ribó ha evocat aspectes de la vida de Blasco Ibáñez com el seu republicanisme, laïcisme, pronunciament en favor de l’educació pública, la seua lluita pel canvi del sistema polític, a més de recordar la presència de Blasco i el blasquisme a l’Ajuntament de València, fins i tot amb majoria absoluta en alguns mandats. També ha afirmat que el plantejament econòmic en el preacord amb la Fundació «és més elevat que eixos 30.000 euros, per la qual cosa acceptar la seua moció seria  rebaixar-lo», referint-se a la postura del Grup Popular defensada pel regidor Alfonso Novo, qui ha acusat a Ribó de presentar una biografia «esbiaixada, egoista, partidista i exclusivista» de Blasco Ibáñez, i afegir que «havien d’haver fet que esta moció isquera de forma consensuada». També Ciutadans, a través de Fernando Giner, ha afirmat que es portava al Ple «alguna cosa que hauria d’haver sigut acordada prèviament».

En la moció aprovada amb l’abstenció dels regidors del Grup Popular, després de ser rebutjades sengles esmenes, una d’este grup i una altra de Ciutadans, s’enalteix la condició de valencià universal de Blasco, la seua capacitat per a donar testimoniatge de la època que li va tocar viure i la seua «consciència social que li va portar a la lluita política». També es destaca que «mai València ha tingut una puixança editorial tan gran com la que va desenvolupar Blasco des de l’editorial Prometeu, i mai un autor valencià ha gaudit d’un èxit internacional tan gran».

Després de recordar igualment que l’Ajuntament de València ha sigut qui ha assumit –juntament amb les associacions que vetlen per la seua memòria- la responsabilitat de recuperar i donar a conèixer la seua obra i la seua figura, es detalla l’edició, en 2017, cinc obres de Blasco Ibáñez o sobre Blasco Ibáñez, l’organització de nombroses conferències sobre la seua figura, activitats a la Casa Museu Blasco Ibáñez, organització de de dos congressos i unes altres actuacions com l’estrena d’una peça musical, contractació d’una pàgina web, intervencions a la Casa Museu, en una línia d’activitats que ha tingut continuïtat en els anys següents.