La Junta de Govern Local aprovarà  la justificació de la subvenció concedida per la regidoria d’Agricultura i Horta a l’associació “Per l’Horta”, per a la realització del projecte d’implantació de l’Observatori Ciutadà de l’Horta al municipi de València. L’associació  ha rastrejat l’horta de la ciutat amb l’objectiu de conéixer l’estat i fer seguiment de tots els camps i el patrimoni rural que es troben en el terme municipal.

La iniciativa, que s’emmarca en el Pacte de Milà, ha creat una aplicació informàtica on s’ha bolcat tota la informació de les partides en les quals es divideix l’horta de València. S’ha elaborat un registre tant dels camps de cultiu com del diferent patrimoni rural que acull l’horta: alqueries, assuts, barraques o canalitzacions d’aigua, entre d’altres.

Un dels aspectes a destacar d’esta iniciativa és que s’ha fet amb la participació i implicació de la societat civil, especialment d’associacions de veïns i  d’escoles. Així, s’han desenvolupat activitats formatives en les quals s’han fet observacions del territori i recopilació de dades. Ara el seu compromís és repetir estes eixides de manera programada per a incorporar dades noves o actualitzar les existents en la base de dades.

L’Ajuntament aprofita les dades sobre els camps per tindre registrats quins són els que estan abandonats, de forma que pot informar els propietaris de la seua obligació de mantindre’ls i oferir-los la possibilitat d’incorporar-los al banc de terres recentment posat en marxa per la regidoria d’Agricultura i Horta.

Així, s’han establert nou grups a la ciutat de València. Un n’és el de la Partida de Dalt (Campanar), que està format pel grup scout campanar i per “Taula per la Partida”, un grup format en total per 12 persones. Este grup va observar alguns abocadors en els marges. Gràcies a tindre eixa informació ara l’Ajuntament pot iniciar els tràmits per resoldre esta problemàtica.

En la partida de la Punta-Natzaret, el grup està format per membres de l’AA.VV. de Natzaret i també el formen 12 membres. La partida de Sant Esteve (zona de Vera) el formen persones vinculades a la  facultat de Geografia de la Universitat de València, al Grup Consum Vera i veïns i veïnes.

La partida corresponent a les Cases de Bàrcena està formada per l’Associació Cultural Macarella (Bonrepòs i Mirambell) i està format per dos persones. En este espai destaca la gran quantitat de camps en cultiu. La Partida de Castellar està formada per persones de l’AA.VV. de Castellar-l’Oliveral i la formen set membres. Observen “moltes ceberes, algunes en estat de conservació qüestionable i estan fent un treball de replegar-les en un llibre “L’ombra de la Cebera” per tal que es protegisquen millor”, segons s’assenyala en la memòria.

També hi ha grups de treball en la partida del Racó de Sant Llorenç (Orriols), promogut per l’AA.VV. d’Orriols-Rascanya en el qual hi participen nou persones. En la Partida de la Font de Sant Lluís, hi participen quatre persones vinculades a l’AA.VV del barri. En l’observació es va vore que hi havia prou zones en guaret d’estiu, algunes abandonades. “Anàrem per sèquies de terra i s’observaren problemes de neteja de séquies”, explica la memòria.

Finalment, el nové grup és el de la partida Cantarranes (Benimàmet) i està format pel Grup de Joves de Benimàmet vinculats a l’assemblea veïnal, format per un total de nou persones.

La regidora d’Agricultura i Horta, Consol Castillo, ha dit que «l’inventari és un pas més en la planificació d’accions i activitats municipals per a la promoció de l’horta que demostra, per fi, que l’Ajuntament de València té cura, protegeix i mira de cara al cinturó verd que l’envolta, la seua horta. Este projecte és una novetat que el PP, en 24 anys de govern, no va tindre temps de fer”.

Esta iniciativa es troba emmarcada en una de les accions (la número cinc) que recomana el Pacte de Milà a les ciutats i s’incorporarà en el llibre que publicarà la FAO com una de les bones pràctiques a nivell mundial que s’estan duent terme.