La Regidoria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, dirigida per Isabel Lozano, ha organitzat este dijous una obra de teatre que representarà, amb motiu del Dia contra la LGTBIfòbia, com van ser els últims dies de Margarida Borràs, la primera persona de la qual es té constància que fóra executada per la seua condició de transsexual. Concretament, va ser penjada de forma pública el 28 de juliol del 1460 a la mateixa plaça del Mercat, on es desenvoluparà l’obra de teatre.

Anomenada originalment Miquel, filla d’un notari mallorquí, freqüentava els cercles de l’alta societat valenciana, on exhibia la seua feminitat sense pudor. «Per este motiu, va ser empresonada, torturada i posteriorment ajusticiada. Amb els anys, Margarida ha esdevingut una icona en la defensa dels drets LGTBI de València. El 17 de maig de l’any passat, des de la Regidoria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, ja vam  col·locar una placa d’homenatge a la plaça del Mercat, on va ser executada, en un acte de reparació molt emotiu», ha dit la regidora Lozano.

L’obra està produïda per la companyia teatral ‘Traspasando Fronteras’ i està dirigida, guionitzada i interpretada per Carmen Fernández, dona transsexual valenciana. L’obra compta amb la participació d’un elenc de tretze actors i actrius més tres músics i un intèrpret de llengua de signes.

La regidora Lozano ha explicat que l’obra que es podrà veure dijous «té un valor especial pel fet que, Carmen, va començar la seua trajectòria fa tres anys amb la intenció de plasmar des de la seua pròpia experiència el dia a dia de les persones trans, amb l’objectiu de reflectir les dificultats a les quals s’enfronten. Tot i ser una companyia de teatre amateur, el valor de ‘Traspasando Fronteras’ està en la intenció de donar visibilitat al col·lectiu mitjançant històries que barrejaren realitat, humor i reivindicació».

Així, ha continuat Lozano «amb esta representació pública de la vida de Margarida Borràs, organitzada des de la Regidoria d’Igualtat dins dels actes del 17 de maig, retem homenatge a les víctimes de discriminació de l’homofòbia, la transfòbia i la bifòbia amb l’objectiu que tots i totes prenem consciència dels reptes als quals estos col·lectius encara ha de fer front, però també dels avanços obtinguts des d’una òptica actual».

UN ANY DE LA PLACA DE RECONEIXEMENT A MARGARIDA BORRÀS

Una placa homenatja Margarida Borràs a la plaça del Mercat de València des de del passat 17 de maig de 2017, Dia Internacional contra la LGTBIfòbia, per ser el primer cas documentat de tortura i mort a València per identitat de gènere.

«És realment necessari, com a acte de reparació, col·locar una placa en memòria de Margarida Borràs a la plaça del Mercat. Des de la nostra perspectiva actual, que fonamenta la nostra convivència a partir del respecte als drets humans i a la diversitat, resulta terrible assumir l’atrocitat d’estos actes de tortura i mort», va assegurar aleshores la regidora d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Isabel Lozano.