Totes les persones que viuen a València, tinguen domicili estable o no, tenen la possibilitat d’empadronar-se per a accedir als drets que es deriven de la condició de ciutadà i de ciutadana. Així ho ha anunciat hui la regidora d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Isabel Lozano, qui ha donat a conéixer el nou procediment d’empadronament de la ciutat.

El nou procés s’anticipa a les disposicions de la futura Renda Valenciana d’Inclusió que prepara el Govern valencià, i permetrà que les persones que actualment no consten al registre del padró municipal puguen accedir als recursos que oferix l’Ajuntament a tots els ciutadans i ciutadanes en les distintes àrees.

Això permetrà donar visibilitat a les persones que viuen en vivendes precàries o infravivendes, aquelles que no tenen contractes de lloguer, persones sense sostre, ciutadans i ciutadanes que residixen en espais col·lectius (albergs, residències, vivendes tutelades, pensions…) i, especialment dones víctimes de tracta que patixen situacions de gran vulnerabilitat. Tots estos col·lectius que habitualment no tenen apenes cap accés als servicis socials i de qualsevol tipus que oferix l’Ajuntament tindran entrada als drets que es deriven de l’estatus de ciutadania.

Per exemple, ha assenyalat la regidora Lozano, podran tindre accés a recursos com el Bo Social de l’EMT, ajudes socials de divers caràcter (accés a vivendes municipals, lloguer, aliments, programes d’inserció laboral, de formació…). “Es tracta d’una iniciativa de gran envergadura que obri noves possibilitats a una població molt àmplia que fins ara era pràcticament invisible, i amb una problemàtica enquistada”, ha explicat Isabel Lozano.

La regidora d’Igualtat ha agraït l’esforç i la labor del personal tècnic de les Regidories d’Igualtat, Societat de la Informació i Benestar Social, que han fet possible la posada en marxa d’este nou procediment. Tal com ha assenyalat, “estem davant d’un gran avanç, en la línia de les polítiques socials del Govern de la Nau”.

Perquè els casos que fins ara romanien en situació d’“invisibilitat” puguen accedir al padró municipal serà necessari un informe dels tècnics del Servici Municipal de Servicis Socials, de manera que es garantisca el contacte efectiu amb la persona empadronada. En els casos en què no siga possible definir un lloc de residència concret, s’obri la possibilitat que la persona a empadronar definisca com a adreça postal de referència el seu propi centre de Servicis Socials.

Tot el procediment està publicat en la web municipal (https://goo.gl/M8oy6X ), on s’arrepleguen les noves situacions, per tal que la informació puga arribar a tota la ciutadania i, especialment, a les entitats que treballen amb col·lectius en situació d’exclusió social. Es tracta, ha subratllat Isabel Lozano, d’una demanda plantejada des de les entitats socials i des del Consell Local d’Immigració. A més, el nou procediment unifica tots els criteris d’empadronament d’una manera objectiva i clara.  Als 6 mesos de la seua posada en marxa, es realitzarà una avaluació i un informe del procediment, que realitzarà una comissió tècnica integrada per personal municipal.

Actualment es calcula que hi ha unes 500 persones que viuen als carrers de la ciutat, sense un domicili fixe, i al voltant de 300 famílies que residixen en vivendes precàries, encara que es desconeix quantes d’elles estan empadronades o no en el municipi.

La regidora d’Igualtat i Polítiques Inclusives ha conclòs la presentació del nou procediment explicant que l’objectiu d’esta iniciativa “és donar visibilitat i accés als seus drets com a residents en la ciutat a totes aquelles persones que en estos moments es troben en bosses d’exclusió, vivint situacions cronificades i sense accés als recursos municipals. Per a això, a més, al llarg de l’any en curs, se n’aniran sumant 62 nous empleats municipals que prestaran els seus servicis en els Centres de Servicis Socials de l’Ajuntament.