- Compromís denuncia que l’Ajuntament ha abandonat durant quasi dos anys centenars de xiquets i xiquetes que han hagut de superar més obstacles que la resta simplement pel lloc on viuen
Quasi dos anys després de la catàstrofe, el govern municipal del PP acaba d’adjudicar el servei de reforç educatiu per a les pedanies afectades per la dana. “No és una notícia positiva: és la constatació d’un fracàs”, assegura la regidora Lucía Beamud. Els mesos immediatament posteriors al 29 d’octubre de 2024 eren els crítics per evitar que l’alumnat afectat perdera oportunitats educatives respecte a la resta. Eixos mesos van passar sense resposta. Per a la regidora de Compromís la conclusió és que el PP ha tardat un any i huit mesos “a fer el que calia haver fet des del primer dia».

El retard no és l’única denúncia que fa Compromís. El contracte adjudicat té una durada de només nou mesos i quinze dies. Quasi dos anys d’espera per a una solució temporal. Per a Beamud és «la seua manera de governar: molta propaganda, moltes fotos i zero planificació. Quan es tracta de la infància i la joventut, el govern de Catalá sempre arriba tard».
No és un expedient, és la igualtat d’oportunitats
Compromís subratlla que no estem davant d’un retard administratiu qualsevol. «No estem parlant d’una obra ni d’un expedient. Estem parlant de la igualtat d’oportunitats de centenars de xiquets i xiquetes. Cada mes de retard és un mes en què aquest alumnat ha hagut de superar més obstacles que la resta simplement pel lloc on viu», manifesta Beamud.
La regidora recorda que les pedanies ja partien d’una situació de desavantatge estructural abans de la dana. La seua ubicació geogràfica les deixa habitualment amb més dificultats per accedir a recursos educatius, culturals i socials, una realitat que exigeix una implicació especial de les administracions. El que ha fet el govern de Catalá és exactament el contrari: deixar-les soles durant quasi dos anys i oferir-los ara un pegat temporal. «El Pobles de València no poden continuar sent els grans oblidats del Cap i Casal. Viure més lluny del centre no pot significar tindre menys oportunitats».
Per a Compromís, invertir en la infància no és una despesa: és una obligació. I una obligació que no s’honra amb contractes de nou mesos adjudicats quasi dos anys tard. «Han convertit la reconstrucció de la dana en una operació de màrqueting. Mentre es feien fotos i buscaven titulars, les famílies de les pedanies continuaven esperant. Quan un govern tarda un any i huit mesos a protegir la infància, no estem davant d’un retard administratiu: estem davant d’un fracàs polític».