• Compromís va denunciar davant el Síndic de Greuges que el govern de María José Catalá es nega a facilitar informació sobre esta despesa pública.

El Síndic de Greuges ha obert una investigació sobre la despesa en viatges de la fundació municipal Las Naves després de la denúncia presentada per Compromís per la negativa del govern de María José Catalá a facilitar la informació sol·licitada.

El regidor de Compromís, Pere Fuset, havia demanat el detall complet de totes les despeses de viatges dels anys 2024, 2025 i 2026 vinculades a esta entitat pública: destinacions, objectius, persones participants i cost desglossat. La resposta del govern municipal no va ser donar la informació, sinó tancar la porta a la petició.

“Quan es tracta de diners públics, la transparència no és opcional. Si tot està correcte, no s’entén per què no es vol ensenyar”, ha assenyalat Fuset.

Segons la informació de la qual disposa Compromís, només durant 2025 s’haurien produït diversos viatges estatals i internacionals vinculats a l’activitat de Las Naves, amb presència de responsables polítics com la regidora Paula Llobet  i altres directius i tècnics de l’entitat depenent de l’Ajuntament de València. Entre altres, consten desplaçaments a Estònia, Dubai, Medellín, Singapur, Múnic, Torí, Lisboa, Helsinki o Brussel·les, a banda de Madrid i Barcelona, associats a esdeveniments i trobades internacionals.

Compromís insisteix que “sense entrar en debats sobre la utilitat d’estos viatges,  cal conéixer amb claredat quin ha sigut el seu cost per a la butxaca dels valencians i valencianes”. Parlem de diners  públics que no poden viatjar sense deixar rastre”, ha afirmat Fuset.

El Síndic de Greuges, en la resolució d’inici d’investigació, considera que la negativa a facilitar esta informació podria afectar el dret fonamental d’accés a la informació dels representants públics, i ha requerit a l’Ajuntament de València un informe detallat sobre els fets, així com les mesures adoptades per a facilitar les dades sol·licitades.

Des de Compromís s’adverteix que no es tracta d’un cas puntual, sinó d’una forma d’actuar basada en l’opacitat davant les peticions de control democràtic. “El problema no és només què s’ha gastat, sinó per què no es vol explicar”, ha remarcat el regidor valencianista. 

Per això, la coalició exigeix al govern municipal que faça pública tota la informació relativa a estos viatges: qui ha viatjat, amb quina finalitat, quin cost ha tingut i quin benefici ha aportat a la ciutat. “La transparència és el millor antídot contra qualsevol dubte. El que no és acceptable és governar amb les persianes baixades quan parlem de diners públics”, ha denunciat Fuset.