- A tres dies de l’expulsió de la protectora d’animals del centre d’acollida de Benimàmet, Compromís torna a pressionar perquè la seua gestió no estiga en mans d’empreses investigades per maltractament animal.
- Gloria Tello: “Que els animals abandonats de la ciutat de València passen a ser gestionats per una UTE d’empreses de control de plagues i sota investigació per delictes és la notícia més bàrbara i trista de tot el govern de Catalá”.
En 2024, el govern municipal de PP i Vox a l’Ajuntament de València va decidir revertir la gestió col·laborada amb protectores d’animals del centre d’acolliment d’animals abandonats de Benimàmet, impulsada pels últims governs de Compromís, i apostar per la privatització total no sols del centre de Benimàmet sinó també del de Natzaret.

Així va impulsar una licitació per un valor superior als 5 milions d’euros per a la gestió dels dos centres. I el resultat d’este procediment de contractació de Servei de Gestió Integral de Recollida, Acolliment, Atenció Veterinària i Manteniment d’Animals en els Centres Municipals d’Animals va donar com a resultat l’adjudicació del servei a un conjunt d’empreses (UTE) que, com valoren nombrosos col·lectius animalistes i també de Compromís, posa en risc la protecció i benestar animal. D’una banda, perquè es tracta d’empreses que es dediquen al control de plagues, i per un altre, perquè una d’elles té procediments oberts per possibles delictes relacionats amb el maltractament animal. En este mateix procediment es va excloure i va desestimar la impugnació posterior de la protectora d’animals, Modepran, que venia gestionant el centre fins a l’actualitat.
Tal com explica la portaveu adjunta de Compromís València, Gloria Tello, esta privatització del servei suposa excloure l’actual protectora de la gestió del centre de Benimàmet i la no subrogació del personal que ha vingut treballant tots estos anys. També l’expulsió de la col·laboració actual amb persones voluntàries que ajuden a passejar els animals al voltant del centre municipal.
“Deixar en mans d’empreses que es dediquen professionalment al control de plagues la gestió dels centres d’acollida dels animals abandonats de la ciutat és una burla al bon govern i a la garantia d’una mínima sensibilitat en un àmbit sensible com és este”, apunta Tello, motiu pel qual des de Compromís urgeixen “a evitar esta situació fent servir tots els instruments legals i tècnics que existeixen”.
“El govern del PP mai hauria d’haver abandonat tot el treball fet per municipalitzar i treballar conjuntament amb les protectores per a la gestió del centre de Benimàmet i iniciar un procediment de privatització. Però arribats a este punt, el govern també disposa de mecanismes per a evitar que açò s’aplique. El que ha de fer el govern de Catalá és desistir del contracte o acordar no celebrar-lo per raons d’interés públic, ja que hi ha proves més que evidents dels procediments administratius i legals oberts a alguna de les empreses adjudicatàries per la seua mala gestió en altres ajuntaments de l’Estat”, recorda l’ex titular de Benestar Animal les dues passades legislatures.
L’Ajuntament de València disposa de dos centres d’acollida d’animals de titularitat pública: el centre de Benimàmet (gossos i gats) i el centre de Natzaret (aus i animals exòtics). Mentre que el segon centre ha estat de gestió directa des de la seua posada en funcionament, el centre de Benimàmet ha comptat amb la col·laboració d’una protectora d’animals (Modepran) durant els darrers quinze anys.