Després que s’haja sabut que el Jutjat de Primera Instància número 1 de Madrid ha condemnat el Partit Popular a pagar 568.511 euros a Fira València per l’ús del recinte firal en la celebració del seu Congrés Nacional de 2008, en el qual es va triar a Mariano Rajoy com a president del seu partit, l’alcalde de València, Joan Ribó ha explicat que “jo mateix, com a president del patronat de Fira València, vaig donar suport a una denúncia de la qual ja estava totalment convençut. El Partit Popular no només va gestionar Fira València d’una manera nefasta, generant un deute desorbitant, sinó que també s’ha comportat amb les nostres institucions i entitats de manera totalment negligent”.

Ribó ha afegit amb rotunditat que “El congrés del Partit Popular celebrat fa ja nou anys, on Mariano Rajoy va ser triat president de la seua formació, està encara sense pagar, com ha dit clarament el jutge. Formalment li demanem Rajoy que pague. Per la nostra banda, des de l’Ajuntament continuarem treballant perquè es retornen als valencians tots els diners que el PP al seu moment va malgastar o presumptament va robar o, com en este cas, els diners que encara ens devien”.

Ribó ha fet referència al fet que en la sentència del Jutjat de Primera Instància de Madrid es considera acreditat que Fira València i el Partit Popular van arribar a  un acord de “contracte verbal” per al lloguer de l’espai i determinats subministraments. D’esta manera, la jutgessa ha desestimat l’argumentació del PP  en el sentit que no existia contracte i que el cost de l’espai i dels subministraments quedava compensat per la publicitat que obtenia a canvi Fira València i, per contra, estima íntegrament la demanda i sentencia que el PP ha de pagar 568.511 euros per l’organització del Congrés.

La jutgessa rebutja en la seua sentència que el servici contractat verbalment quedés compensansat amb la “publicitat indirecta” per al recinte i la ciutat, i confirma que es tracta d’un contracte onerós. Igualment la sentència descarta la possible prescripció dels fets que demanava el PP. Després de la celebració del Congrés del PP es va confeccionar una factura per import de 490.096 euros –7.232,68 euros més que el pressupost inicial–, que amb el 16% d’IVA ascendia a 568.511,94 euros, que va ser remesa a la seu del partit a Madrid i que va donar pas a les discrepàncies sobre si havia de ser abonada pel Partit Popular de València o el Partit Popular de Madrid.

A més de l’espai ocupat, la magistrada considera acreditat que es van efectuar consums d’electricitat, telèfon, aigua, es va prestar servici de seguretat i servici mèdic, entre uns altres. “En cap moment es va parlar de gratuïtat en la cessió de l’espai o els servicis, ni tampoc que la contraprestació pels mateixos consistira a donar publicitat al recinte firal o a la ciutat de València, havent quedat sempre clar que el preu s’establiria conforme a les tarifes oficials de Fira de València.”