La regidoria de Cultura Festiva i l’Associació de Promotors de la Comunitat Valenciana (MusicaProCV) han treballat conjuntament per a oferir una programació heterogènia i de qualitat en els Concerts de Vivers del pròxim mes de juliol. El cicle s’emmarca en la Gran Fira de València i vol seduir tots els públics amb actuacions de pop, rock, jazz, músiques ètniques i melodies amb reminiscències clàssiques, com és el cas dels concerts de la Michael Nyman Band (3 de juliol) i del violinista Ara Malikian (14 i 18 de juliol). El regidor de Cultura Festiva, Pere Fuset, s’ha mostrat satisfet amb la marxa de la venda d’entrades, doncs “els resultats d’estos tres concerts en concret, que han esgotat ja pràcticament totes les localitats, demostren que la nova estratègia de venda i promoció dels Concerts de Vivers està funcionant”.

Fuset ha explicat que “l’estratègia es basa en un rellançament de la marca i una ampliació de l’oferta: més grups locals i internacionals; més diversitat d’oferta: experiència gastronòmica, graderies i platea i segmentació de preus; i una estratègia de la venda d’entrades de molts mesos d’antelació”.

Carlo Goldoni va ser un dramaturg venecià del segle XVIII, considerat un dels pares de la comèdia italiana. Una de les seues obres, Il Campiello (1756), va ser l’origen literari d’una òpera del mateix títol composta per Ermanno Wolf-Ferrari i representada per primera vegada al Teatre alla Scala de Milà en 1936. Quatre dècades més tard, el compositor britànic Harrison Birtwistle va encarregar al seu col·lega Michael Nyman una adaptació del llibret original. Les partitures van cobrar vida a l’octubre de 1976 sobre les taules del Teatre Nacional de Londres. Instruments antics, com la xeremia i el rabec, i uns altres més moderns, com el banjo i el saxòfon, van crear, segons diuen les cròniques, una juxtaposició sonora ensordidora poc comuna en la música clàssica. Aquelles notes van ser el germen de la Michael Nyman Band i van suposar la primera fita com a compositor del londinenc, fins a eixe moment centrat en la crítica musical.

Ara, després d’altres 40 anys, la formació celebra la seua trajectòria amb una sèrie d’actuacions retrospectives i antològiques. Eixe espectacle arribarà als Concerts de Vivers de València el dilluns 3 de juliol, en una de les dos úniques cites de l’orquestra a Espanya. El públic assistent podrà gaudir de les millors obres del britànic interpretades per un quartet de corda, una secció de vents, un baix elèctric i, com no, el piano de Nyman. El programa inclourà peces extretes de les bandes sonores de les pel·lícules de Peter Greenaway (The Draughtsman’s Contract; A Zed And Two Noughts; Drowning By Numbers; The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover; Prospere’s Books), temes d’altres BSO (The Piano; Wonderland; The Claim) i melodies de projectes personals del músic com Man and Boy: Dada (MN Records, 2005), Six Celan Songs (MN Records, 2006) i War Work (un “assaig fílmic” a partir de cançons de la Primera Guerra Mundial que el concertista va escriure en 2015). L’obertura de portes serà a les 19:30 hores.

La primera obra d’un altre compositor que Michael Nyman va deconstruir va ser Don Giovanni, de Mozart. Va ser l’any 1977, moment en què el londinenc va començar un camí propi des de la música clàssica fins a la modernitat. Esta mateixa travessia, però d’una manera personal, la va recórrer el libanés d’origen armeni Ara Malikian. Com és natural, l’instrumentista també ha manifestat en diverses ocasions la seua fascinació pel geni austríac. No obstant això, ha assenyalat que no va poder gaudir interpretant les seues obres en directe quan era jove perquè els experts li deien que Mozart no es tocava com ell ho feia. Finalment, alliberat d’eixos prejudicis, va abraçar l’emoció de la música, sense additius. D’esta manera, en els seus recitals incorpora igualment composicions de Vivaldi, Paganini i Stravinsky com de Led Zeppelin, Jimi Hendrix i Radiohead, entre uns altres; una proposta que el públic valencià sempre ha acceptat amb satisfacció. I, com a prova, l’expectació que ha generat la presència d’Ara Malikian en els Concerts de Vivers.

Efectivament, el músic és responsable d’un esdeveniment que no succeïa des de fa molt de temps en el festival: esgotar les entrades per al seu espectacle. A més, ho va aconseguir dos mesos abans de la data fixada per al recital (divendres, 14 de juliol). Per eixe motiu, l’Ajuntament, la promotora i l’artista van acordar posar en marxa una segona actuació que se celebrarà uns dies després, el dimarts 18 de juliol. Malikian portarà als Jardins de Vivers l’espectacle La increíble historia del violín, un recorregut per la seua biografia familiar que ja han gaudit milers d’espectadors espanyols i d’altres països com Mèxic, Argentina i Brasil, entre uns altres.

El mateix compositor ha explicat que el violí va salvar la vida del seu avi, que va simular ser membre d’un conjunt musical per a escapar del genocidi armeni. Així va arribar al Líban, on, posteriorment, el pare d’Ara va ensenyar al seu fill de tres anys com tocar aquell instrument. Cal recordar que l’artista també va haver d’escapar de la guerra i buscar refugi. En primer lloc va ser acollit a Alemanya i, anys després, a Espanya.

Actualment, una part important de l’aforament per a les actuacions de la Michael Nyman Band i Ara Malikian està complet. El preu de les entrades per a tots dos concerts varia entre 35 € (platea central), 30 € (platea) i 25 € (graderia). Com és ben sabut, el públic que acudisca als Jardins de Vivers podrà gaudir d’un espai més còmode i acollidor gràcies a la instal·lació de graderies, gespa artificial i un aparcament per a bicicletes. També s’oferiran nous servicis de gastronomia i cocteleria, amb una àmplia terrassa que comptarà amb ambientació musical prèvia a les actuacions. Tant el divendres 14 com el dimarts 18 s’obriran les portes a les 19:30 hores.

Informació completa i venda d’entrades en: www.concertsdevivers.com