Joan Ribó, s’ha adherit a la campanya organitzada per la Federació d’Associacions de Solidaritat amb el Poble Sahrauí, per a demanar que s’inicie el procés encaminat a la realització d’un referèndum d’autodeterminació en este territori enclavat a Àfrica, però que va ser colònia d’Espanya fins a 1975. La campanya coincidix amb la presidència espanyola del Consell de Seguretat de l’ONU durant el mes de desembre.

Amb la iniciativa es vol incidir políticament perquè el Govern d’Espanya, que durant el mes de desembre presidirà en Consell de seguretat de l’ONU, “impulse mesures reals i justes per a iniciar un procés que culmine amb la realització del referèndum d’autodeterminació en el qual el Poble Sahrauí puga decidir lliurement el seu futur”.

Joan Ribó ha assenyalat que “Espanya té un deute històric amb este castigat territori, i amb la vigilància dels drets humans i polítics dels sahrauís. Esta iniciativa pretén que no caiga en l’oblit la causa sahrauí, sinó al contrari, que siga inclosa en l’agenda política del govern espanyol i d’aquelles estructures internacionals que han de fer valdre els drets dels sahrauís”.

El suport de l’alcalde es realitza mitjançant la seua adhesió a un text que ja han avalat personalitats del món de l’art, intel·lectuals, periodistes, polítics, partits, sindicats, organitzacions socials “i totes aquelles persones solidàries amb la justa causa del poble sahrauí”.

En este document elaborat per la Federació d’Associacions de Solidaritat amb el Poble Sahrauí s’afirma que “la qüestió del Sahara Occidental ja ha durat massa temps i com a potència administradora del territori, l’Estat espanyol ha d’impulsar mesures perquè el referèndum d’autodeterminació es faça com més prompte millor, per a permetre al Poble Sahrauí exercir un dret fonamental com a poble en procés de descolonització”