- La coalició valencianista demana reutilitzar les estructures que es retiren d’altres punts, com ara la que acabarà sent retirada del carrer Oltà a curt termini
Les obres del Canal d’Accés Ferroviari avancen i, amb elles, va quedant enrere una part de la fisonomia del barri de Malilla. La passarel·la històrica del carrer Amparo Iturbi, que durant dècades ha unit els barris per damunt de les vies, ja ha sigut desmuntada, i a curt termini tocarà el mateix a l’estructura provisional que ara la substitueix entre els carrers Almudaina i Oltà. Compromís per València considera que abans d’enviar estes infraestructures a un abocador, l’Ajuntament i ADIF han d’estudiar seriosament si es poden reaprofitar en altres punts de la ciutat que fa anys que reclamen millor connectivitat.

Per a la portaveu de Compromís per València, Papi Robles, és una proposta lògica: «No té cap sentit fer malbé estructures que funcionen i que estan en bon estat quan tenim barris de la ciutat que porten vint anys aïllats i que necessiten exactament açò: una passarel·la que els torne a connectar amb la trama urbana. Llençar-les a l’abocador, com ha passat en la d’Amparo Iturbi, no és sols un malbaratament de diners públics, és no voler veure les necessitats reals dels barris».
Tres destins possibles, una mateixa necessitat
Compromís planteja tres ubicacions per al pas elevat d’Oltà quan siga desmuntat i demana a l’Ajuntament que n’estudie la viabilitat tècnica abans de prendre cap decisió definitiva sobre el seu desmantellament total. La primera és la Punta, un barri del sud marítim que va quedar molt aïllat per les diverses infraestructures que s’han construït, com les vies del tren, la depuradora o la Zona d’Activitats Logístiques. Reposar-hi una passarel·la a l’altura de l’Entrada de Vázquez amb el Camí dels Anoers seria una manera de reparar una ferida urbanística i facilitar la connectivitat de les persones que hi viuen.
La segona és la reconnexió entre la Malva-rosa i l’horta de Vera, una possibilitat que permetria recuperar un vincle entre el barri marítim i el seu entorn agrícola que la mateixa trama d’infraestructures ha anat erosionant amb els anys. Esta passarel·la es va desmuntar després que en 2020 patira greus danys per una tempesta.
La tercera és la connexió directa entre Russafa i l’estació de l’AVE. El túnel de Germanies actual és poc còmode per a persones amb bicicleta, carrets de bebé o mobilitat reduïda. Si no, s’ha de pegar una gran volta per a arribar-hi. Per això Compromís proposa que s’estudie una passarel·la elevada que connectaria directament un dels barris més poblats i dinàmics de la ciutat amb l’estació. A falta de definir quan es farà realitat la futura Estació Central (poden passar molts anys), s’han de buscar solucions transitòries
Robles explica la proposta: «No diem que açò s’haja de fer demà sense més. Diem que abans de destruir una infraestructura que ha costat diners públics i que pot tindre una segona utilitat, cal fer els estudis tècnics necessaris i parlar amb el veïnat de cada zona per a saber si esta solució respon a les seues necessitats reals». Per a la portaveu de Compromís per València, «açò és economia circular aplicada a la ciutat: no llençar el que encara serveix, i fer-ho servir per a corregir els desequilibris territorials que arrosseguem des de fa massa anys».
Compromís per València demana a l’Ajuntament i a ADIF que, abans de procedir al desmantellament definitiu de cap d’estes estructures, encarreguen un informe tècnic sobre la viabilitat de reubicar-les i que consulten el veïnat de la Punta, Russafa i la Malva-rosa per a determinar quina d’estes connexions és més urgent i més necessària per a la ciutat.