A denúncia de Compromís, l’alt comissionat retrau al govern de Maria José Catalá haver tancat als regidors de l’oposició l’accés al Quadre de Dades o Quadre de Comandament de la Ciutat, creat durant el mandat de Compromís per unificar totes les dades mesurades tecnològicament a València de cara a estudiar el funcionament de la ciutat i facilitar la presa de decisions.

“Si els representants triats per sufragi universal troben traves per al desenvolupament ordinari de la seua funció, no sols es vulnera directament el dret fonamental a l’exercici del seu càrrec públic, sinó que també, encara que siga de manera indirecta, es posen obstacles improcedents a la plena efectivitat del dret dels ciutadans a participar en els assumptes públics, pedra angular del nostre sistema democràtic”. Amb esta claredat el Síndic de Greuges ha definit la penúltima estratègia del govern de Maria José Catalá per entorpir la tasca de l’oposició, esta volta negant l’accés dels regidors al Quadre de Comandament de la Ciutat on es recullen —després d’un gran treball del servei Smart City i la resta de serveis implicats la passada legislatura— la totalitat de les dades registrades pels diferents sensors instal·lats per la ciutat i certificades pels serveis corresponents, de cara a facilitar un seguiment ràpid i senzill de l’evolució dels principals indicadors vigilats tecnològicament en àrees tan diverses com medi ambient, trànsit, administració electrònica o contaminació acústica.

“El Quadre de Comandament va suposar la creació d’un molt complet portal de transparència de fàcil comprensió, que mostra l’evolució de moltes variables de la ciutat sense necessitat de donar feina extra als servicis municipals”, explica el que fora responsable del seu impuls com a regidor d’Agenda Digital, Pere Fuset. “És un avanç tecnològic que, complint les lleis de transparència i fent comprensible la informació, l’automatitza lliurant d’un treball extra als treballadors públics  en la seua obligació legal de donar accés a la mateixa. Si Català l’oculta no només estarà incomplint les seues obligacions legals sinó que estarà sobrecarregant als funcionaris de treball innecessari” ha explicat el regidor valencianista.

“Les dades no tenen ideologia, però parlen clarament. I mentre al nostre govern no ens importava que es pugués vore el resultat o les conseqüències del nostre treball, sembla que al Partido Popular no li agrada que es puga comparar la seua gestió amb la nostra. Per això de nou l’opacitat”, afegeix el seu company de Compromís Giuseppe Grezzi, qui va alçar la llebre en adonar-se que, de sobte, des del govern s’havia tallat el seu accés a un quadre de dades que, des de la seua gestió al front de Mobilitat Sostenible, havia contribuït a crear. “Va ser molt cridaner, només va ser necessari que utilitzarem una volta el Quadre de Comandament per comparar les primeres dades resultat de la gestió del PP amb les dels nostres anys de govern, per a que de la nit al dia se’ns llevara l’accés al portal”, recorda Grezzi.

Des de Compromís immediatament es van ficar en contacte amb el govern municipal per a reclamar la tornada al normal funcionament de la plataforma, però com a tota resposta des del govern de Català se’ls va indicar que com a novetat es concedia accés a la plataforma només a un regidor per grup municipal de l’oposició. Un fet insòlit i segurament il·legal, ja que, per a que qualsevol regidor puga accedir al portal, li obliga a conèixer unes claus que son privades del regidor autoritzat. A més a més, quan es tractà d’accedir als quadres de dades especialitzats de les diferents àrees, l’accés continuava capat. “Que les dades de trànsit oficials de l’Ajuntament deixaren tan mal la gestió que en només uns mesos estava fent el PP els va sentar molt mal”, recorda Grezzi.

Per això, i davant de la negativa de Català a restaurar la transparència de la que feia gala l’Ajuntament de València durant el govern de Joan Ribó, des de Compromís instaren a la Sindicatura de Comptes a prendre cartes en l’assumpte, i fa uns dies arribà la resolució que demana que es permeta i autoritze l’accés a Grezzi, que va fer la denúncia, encara que este i la resta de Compromís entenen que s’ha de fer extensiu a tots els regidors de la corporació i tècnics municipals.

‘Bateria d’excuses’

“Esta institució considera, dit siga amb tots els respectes, que el dret d’accés a la informació pública també comprén el dret d’accés a les plataformes digitals on es troba esta informació. Segons reiterada doctrina del Tribunal Constitucional, els drets fonamentals, com el dret d’accés a la informació pública que tenen els regidors, han de ser sempre interpretats de la manera més favorable al seu exercici”, raona el Síndic. Ara el govern de Catalá té 30 dies per a atendre la seua recomanació i obrir el Quadre de Comandament de la Ciutat a tots els regidors i tècnics de l’Ajuntament com estava previst i es va presentar, o respondre al·legant nous motius per a mantindré la nova opacitat. Ara bé, com ja els va assenyalar el Defensor del Poble valencià, la “bateria d’excuses” argumentada per justificar el tancament “no van impedir autoritzar l’accés a la plataforma digital a un regidor que pertany al mateix grup polític que l’autor de la queixa”.

Com apunta Grezzi, “Catalá té dos camins: o deixar-se de censures o continuar mostrant el seu escàs tarannà democràtic i retornar a la ciutat als llocs vergonyosos en matèria de transparència on malauradament la mantenia Rita Barberá”, en referència als informes de Transparency Internacional que en 2013  situava València en el lloc 101 d’un total de 110 municipis d’Espanya (el nové per la cua) en nivell de transparència, amb només 30 punts positius dels 100 possibles. María José Català ja va ser condemnada pel TSJ valencià per la seua opacitat com a consellera d’Educació en 2013.