La regidora de Compromís, Pilar Soriano, presenta una moció al Ple de l’Ajuntament per difondre els valors culturals i patrimonials de la festa.

El Partit Popular, en contraposició, no ha sabut especificar, a pregunta de Compromís, cap mesura concreta que haja realitzat l’equip de govern en favor d’impulsar estos valors.

Compromís ha criticat l’enfocament del Partit Popular sobre la promoció de les Falles i, més concretament, sobre les accions per aconseguir la declaració que atorga l’UNESCO de Patrimoni Cultural de la Humanitat.

Així, Soriano, ha assenyalat la diferència entre Compromís i el Partit Popular sobre este tema: “Mentre la senyora Barberá recull en el seu programa electoral considerar l’obtenció del títol de la UNESCO, «com un pas previ per un posterior plantejament de noves metes culturals, econòmiques i socials de la festa» (pàgina 100 de l’apartat de falles del programa) des de Compromís creiem que este pas s’ha de fer abans de la declaració i no després”.

Per a Compromís, l’objectiu és difondre els valors culturals i patrimonials de la festa de les Falles entre el col·lectiu faller i entre el conjunt de la societat valenciana.

A més, des de Compromís es considera que la gestió de la candidatura s’ha fet sense transparència i sense participació ciutadana. No s’ha fet divulgació del procediment, no s’ha explicat la raó de la candidatura, quins beneficis culturals, econòmics i socials aporta la declaració, no s’ha implicat als col·lectius afectats (comissions falleres, artistes fallers, Federació de Societats Musicals, indumentaristes, artesans, etc). No se’ls ha fet partícips ni protagonistes als agents socials de la festa i la candidatura.

Per eixos motius, Compromís demana en la seua moció al Ple que l’equip de govern potencie la candidatura a Patrimoni Immaterial de la Humanitat a través de les noves tecnologies incorporant la creació d’una pàgina web específica de la candidatura, on els continguts estiguen almenys, en valencià, castellà, anglés i francés. Potenciar la candidatura a les xarxes socials mitjançant la creació d’etiquetes i comptes corporatius. I crear un fòrum de debat on la ciutadania i els sectors econòmics implicats puguen fer les seues aportacions.

Així mateix, s’insta a l’Ajuntament de València i la Junta central Fallera a articular totes les activitats dels exercicis fallers 2014/15 i 2015/16 al voltant de la candidatura, tot i creant una imatge corporativa de la mateixa.

La moció inclou també propostes com programar conferències i exposicions en el marc de les setmanes culturals de les comissions de falla, en col·laboració amb estes i elaborar informació específica per als visitants durant la Setmana Fallera.

Compromís ha presentat esta moció al Ple de Juny després que Francisco Lledó, regidor de Festes, no haja sabut especificar cap acció concreta de l’equip de govern en referència a preguntes de Compromís sobre les mesures proposades respecte a la candidatura de l’UNESCO i la ciutat de l’Artista Faller.

Escolta l’àudio: Pilar Soriano.MP3