L’alcalde de València, Joan Ribó, ha participat esta vesprada en les jornades «Converses de maig 2018: Què podem fer ara a l’Autoritat Metropolitana de València?», celebrades a l’Octubre-Centre de Cultura Contemporània. En la seua intervenció, que ha precedit a un debat en el qual han participat també Vicent Domènech, tècnic de la Conselleria d’Ordenació del Territori, Medi ambient, Transport i Habitatge; Ramón Marrades, director estratègic de La Marina de València, i Rafael Boix, professor d’Economia de la Universitat de València, Ribó ha reivindicat la necessitat de comptar amb «una entitat transversal amb representació directa de la ciutadania que ens ajude als diferents municipis a oferir servicis millors i més eficients als nostres veïns».

L’alcalde de València ha posat com a exemple l’Autoritat Metropolitana de Barcelona, «amb representació directa dels regidors i regidores dels municipis metropolitans i competències en àrees diverses com transport, habitatge, medi ambient o desenvolupament econòmic. Si mirem fora de l’Estat espanyol, les àrees metropolitanes consolidades dels nostres veïns europeus, malgrat les seues diferències d’organització territorial, tenen un denominador comú: competències molt definides, personalitat jurídica pròpia, representació directa dels municipis i recepció de fons europeus».

Ha destacat l’avanç que ha suposat la creació de l’Entitat Metropolitana del Transport davant de la situació anterior. «Quan arribàrem a l’Ajuntament de València ens trobàrem que no existia una entitat metropolitana del transport, condició necessària perquè es concedisquen les subvencions del contracte programa. En els pressupostos del 2018, gràcies a este contracte, Madrid rebrà de l’Estat 126,9 milions d’euros; Barcelona, 109,3 milions, i les Illes Canàries, 47,5 milions. València i l’àrea metropolitana mereixem, per població, 38 milions d’euros per al 2018. Hem fet els deures amb la Generalitat, amb la creació de l’Autoritat del Transport Metropolità de València, i ara resulta que entre els diputats de Ciutadans i del PP han decidit que amb 10 milions en tenim prou».

Ribó ha recordat les limitacions que el Pla d’Ajust imposa a l’Ajuntament de València fins a 2022, «malgrat la situació sanejada de les finances municipals, que és producte d’una bona gestió per part del Govern de la Nau. Per açò exigim poder eixir del Pla d’Ajust, ja que en l’actualitat l’Ajuntament complix els tres motius que ens van portar a este pla: deute, pagament a proveïdors i superàvit de tresoreria».

S’ha referit igualment a la tramitació de l’aprovació de la Carta municipal de València, i ha afirmat que «una vegada conformada la Carta municipal, el pas següent és clar: la Generalitat i els municipis de l’àrea Metropolitana de València hem d’avançar cap a la creació d’una estructura metropolitana, amb representació directa de la ciutadania i amb competències clares i definides en matèries com el transport, l’habitatge, el turisme o el medi ambient».