La Junta Central Fallera acull  l’acte de presentació dels Premis Arc Iris 2018 a la diversitat sexual, que promou el Col·lectiu Lambda, i que comptarà amb l’assistència del regidor de Cultura Festiva i president de la Junta Central Fallera, Pere Fuset, i de la regidora d’Igualtat i Polítiques inclusives, Isabel Lozano. Esta és la primera vegada que la Junta acull una activitat d’este caràcter, que ha sigut organitzada des de Delegació de Participació i Solidaritat i la seua àrea de Diversitat.

Els premis Arc Iris a la Diversitat Sexual estan promoguts pel col·lectiu Lambda de lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals, per a reconéixer a les falles que millor reflectisquen la diversitat sexual, de gènere i familiar. Tal com ha manifestat hui el regidor Cultura Festiva i president de la Junta Central Fallera, Pere Fuset,”les falles són un motor molt potent en la societat valenciana i poden ser una ferramenta per a la inclusió de qualsevol tipus de diversitat”. Per la seua banda, la regidora d’Igualtat, Isabel Lozano, ha manifestat que “estos premis suposen una oportunitat magnífica per a promoure valors sobre la diversitat en tota la seua amplitud: diversitat de gènere, diversitat sexual, diversitat cultural, així com la convivència o la lluita contra la violència masclista”.

La coordinadora general de Lambda, Fani Boronat, ha destacat la importància de presentar el Premi Arc Iris 2018 en la seu de la Junta Central Fallera, fet que constituïx “un exemple de com la societat valenciana secunda iniciatives en favor de la no discriminació per motiu de sexualitat, gènere o identitat. Una autèntica mostra de l’evolució social”.

El principal objectiu d’este guardó és, segons els seus organitzadors, “estimular el tractament respectuós de la realitat homosexual, trans, lèsbica i bisexual, així com reconéixer els valors d’ironia, crítica, gràcia, enginy i encert dels monuments fallers quan tracten esta temàtica”. Per a això, per segon any consecutiu s’han establit dos premis: falla principal i falla infantil, oberts a la participació de qualsevol categoria o secció de la ciutat. Les falles interessades hauran de presentar els seus projectes a través de la web de Lambda, des de hui fins al pròxim 14 de març.

El Premi Arc Iris, que ja arriba a la 16 edició, és el primer guardó valencià que ha distingit el treball de les Falles per a mostrar la diversitat sexual, de gènere i familiar en les festes valencianes. En la convocatòria de l’any passat, 2017, es va premiar el monument de l’Associació Cultural Falla Lepant-Lepanto-Guillem de Castro, del Sector Botànic-La Petxina, en la categoria de falla principal. I, dins de la categoria infantil, el monument guanyador va ser la Falla Pere Cabanes-Joan XXIII, que també va rebre un guardó en 2016.

Després de la presentació dels premis està previst celebrar un debat sobre la diversitat i les falles en què es parlarà sobre la inclusió en el context de les festes falleres, i d’estes com a una oportunitat per a la inclusió de qualsevol tipus de diversitat, incloses la sexual i la funcional.

PREMIS CALIU

Durant la sessió, la delegada d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Isabel Lozano, parlarà també sobre els Premis Caliu, una iniciativa impulsada des d’esta Regidoria en col·laboració amb la Regidoria de Cultura Festiva, dirigida també a reconéixer el treball d’igualtat i inclusió a les Falles.

Per a esta primera edició, els Premis Caliu disposen d’una dotació de 7.000 euros. L’Ajuntament de València llança esta convocatòria a les falles grans de la ciutat integrades en la Junta Central Fallera. Tal com ha manifestat la regidora Isabel Lozano, “les falles tenen un gran potencial per a vehicular i fer partícip tota la ciutat dels valors d’igualtat, diversitat i convivència que volem promoure i donar visibilitat des de l’Ajuntament”.

L’objecte d’esta convocatòria és fomentar la creació de nous projectes que, pels seus elements, tractament dels temes i materials, tinguen un concepte igualitari i divers, per a contribuir a la superació de barreres i estereotips. Es tracta d’escenificar el principi d’igualtat de tracte i no discriminació per motiu de sexe, orientació sexual, identitat de gènere, ètnia, cultura, procedència, religió, creença, situació de pobresa, diversitat funcional o qualsevol altra causa.

El primer premi tindrà una dotació de 3.000 euros; el segon, de 2.000 euros; el tercer, de 1.000 euros, i el quart i cinquè, de 500 euros. Es podrà concretar la participació en la convocatòria fins al pròxim 9 de març en la Secretaria de la JCF, sítia en l’avinguda de La Plata, 117.