La regidora d’Horta, Consol Castillo, ha explicat que l’Ajuntament ha encetat una línia de treball per potenciar els obradors compartits a la ciutat de València, unes infraestructures d’àmbit local destinades a l’elaboració d’aliments.

Així, demà se celebrarà a València la jornada tècnica “Transformar aliments, transformar realitats” com a una oportunitat per a definir tots estos aspectes de manera participativa, convocant als actors implicats. La jornada estarà dedicada a tractar els aspectes tècnics i sanitaris, els models de gestió i el potencial transformador dels obradors compartits, especialment en clau de transició cap a sistemes més respectuosos amb tots els entorns (mediambiental, social, cultural i polític) i més sostenibles.

“El programa està dirigit especialment a persones que desitgen posar en marxa un projecte productiu basat en la transformació agroalimentària. En la jornada hi estarem representants polítics municipals, personal tècnic de l’administració en les àrees de desenvolupament local, dinamització rural i sanitat, professionals del sector agroalimentari i organitzacions de la societat civil”, ha dit Castillo.

Com a resultat de les reflexions de la jornada s’editarà el Manual Tècnic per a la implantació dels Obradors Compartits, un document que tindrà com a objectiu orientar a nivell normatiu a les persones que vulguen posar en marxa un projecte d’este tipus i al personal tècnic de l’administració. Estarà centrat en la realitat valenciana, ja que la normativa és específica per a cada territori de l’Estat. No obstant això, el procés generarà una oportunitat per a compartir lliçons apreses i bones pràctiques en altres territoris, i contribuir a la difusió d’espais transformadors d’este tipus.

La jornada “Transformar aliments, transformar realitats” està organitzada per la Plataforma per la Sobirania Alimentària del País Valencià, el Centre d’Estudis Rurals i d’Agricultura Internacional (CERAI) i la Regidoria d’Agricultura i Horta de l’Ajuntament de València. Compta amb la col·laboració de la Fundació Daniel i Nina Carasso, la Fundació Mundubat, la Revista Soberanía Alimentaria, Biodiversidad y Culturas, la Diputació de València i la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural de la Generalitat Valenciana.

Tindrà lloc demà divendres en el Palau de l’Exposició de València (carrer de Galícia, 1), de 9.30 a 19.30 hores. Les persones interessades a participar poden inscriure’s mitjançant el formulari online disponible a les webs de CERAI i la Plataforma per la Sobirania Alimentària del País Valencià.

DIVERSITAT D’OBRADORS COMPARTITS

La seua forma pot ser molt diversa, tant pel tipus de productes a elaborar com pel tipus de gestió: estan els impulsats per les administracions públiques, els congestionats amb associacions i uns altres que són resultat de l’autogestió privada per part d’un grup de persones organitzades. En els últims anys s’ha observat el seu desenvolupament en molts territoris, així com el seu potencial per a contribuir a la sostenibilitat econòmica de molts projectes, especialment aquells que aposten per una transició agroecològica, que dinamitzen i enforteixen el teixit econòmic i social, especialment del medi rural.

“Estos tipus d’obradors ofereixen un producte de qualitat i diferenciat, i permeten l’aprofitament dels excedents en xicotetes produccions agrícoles. La seua força radica en el treball en xarxa amb les persones proveïdores i amb les consumidores, els mercats locals i el xicotet comerç, contribuint-ne també a una transició cap a sistemes agroalimentaris més locals i més sostenibles”, ha dit Consol Castillo.

No obstant això, posar en marxa un obrador en la modalitat compartida no és una tasca senzilla. El marc legal europeu contempla este tipus d’instal·lacions i convida a definir, en cada territori, els requisits concrets per a la seua posada en marxa. Des de la Regidoria d’Agricultura i Horta s’està treballant en els últims anys en analitzar les normatives legals i sanitàries, i en recolzar a les administracions competents en la redacció de nous marcs legals que faciliten estes iniciatives econòmiques.