El Govern Local abona l’exigència que els Pressupostos Generals de l’Estat incloguen una partida de 120 milions d’euros destinats específicament a polítiques d’igualtat i de lluita contra la violència masclista. L’alcalde, Joan Ribó, ha donat suport amb la seua presència l’acte reivindicatiu organitzat pel Moviment Feminista de València, davant de la porta principal de l’Ajuntament, en què s’ha llegit un manifest d’exigència de dotació pressupostària suficient per a la prevenció i l’atenció integral a les dones que patixen violència de gènere.

Tal com l’alcalde ha expressat davant dels mitjans de comunicació en finalitzar l’acte, “volem manifestar, per damunt de tot, la solidaritat de l’Ajuntament amb esta mobilització, una mobilització que és raonable i justa. És absolutament necessari que els PGE incloguen una partida significativa amb què es puga fer front a la violència contra les dones amb unes mínimes condicions i garanties. 120 milions és poc, però almenys és una quantitat significativa amb què es pot lluitar contra  este flagell que, enguany especialment, estem patint d’una manera escandalosa i intolerable”.

Acompanyat per la regidora d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Isabel Lozano, i per altres membres de la corporació i representants d’institucions i entitats socials i culturals, l’alcalde ha expressat el suport del consistori  a esta campanya reivindicativa, convocada sota el lema #19J Alerta Feminista Contra les Violències Masclistes.

Es tracta d’una iniciativa sorgida del Moviment Feminista de València, estesa a la resta de municipis de l’Estat, de manera coordinada però descentralitzada. Tant la concentració d’este matí com altres actes de conscienciació que es realitzaran al llarg de la vesprada es duen a terme en més de 100 ajuntaments de tot l’Estat (més de 60 a la Comunitat Valenciana), com Alacant, València, Castelló, Madrid, Barcelona, Còrdova, Oviedo o Ceuta.  La iniciativa compta amb l’adhesió de més de 400 col·lectius feministes de dones, partits polítics, sindicats, organitzacions, entitats socials i cíviques.

En el cas de València, les representants del Moviment Feminista, Ángela Escribano i Cloti Iborra, han donat lectura al manifest reivindicatiu amb l’objectiu comú d’aconseguir que la quantia destinada a la prevenció i atenció integral a les dones que patixen violència de gènere ascendisca, com a mínim, a 120 milions d’euros.

A més, esta vesprada, l’Hemicicle municipal acollirà una sessió plenària especial, en la qual els representants polítics ocuparan les llotges del públic, i les representants del Moviment Feminista duran a terme una aprovació fictícia de la partida de 120 milions que s’exigix al Govern en els PGE. Durant la sessió es recordarà també les 34 dones assassinades des que començà l’any per la violència masclista, que també ha acabat amb la vida de 6 criatures. La convocatòria continuarà a les 21:00 hores, amb actes de conscienciació, a la plaça de l’Ajuntament.

Tal com s’ha denunciat durant la concentració d’este matí, el Projecte de Pressupostos Generals de l’Estat de 2017, presentat a inicis d’abril d’enguany pel Govern mostrava que el programa 232B, Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Hòmens es congelava en poc més de 19 milions d’euros, la qual cosa suposa un 41,2 % menys que l’any 2010, any en què ens trobàvem en un moment especialment dur de la crisi iniciada en 2008. A més, el programa 232C Actuacions per a la Prevenció Integral de la Violència de Gènere, estava pressupostat amb 27,7 milions d’euros, la qual cosa suposava 2,5 milions més que en 2016, però un 10,8 % inferior a allò que s’ha pressupostat en 2010.

Les portaveus del Moviment Feminista han subratllat que el Pacte d’Estat acordat pel Congrés dels Diputats al novembre passat hauria de suposar un increment addicional per a poder dur a terme les mesures que s’acordaren. I a pesar de l’increment en 4 milions d’euros del programa 232C, decretat al maig, la quantitat final, 31,7 milions d’euros, continua sent inferior a la pressupostada en 2010 (34,3 milions). En resum, el pressupost dedicat a igualtat entre dones i hòmens i violència de gènere ascendix a 51,4 milions, és a dir, només un 0,01 % del total dels PGE.

La regidora d’Igualtat, Isabel Lozano, ha denunciat que, sense el suficient finançament, “eixe Pacte d’Estat naixerà mort”, i ha afirmat que “la voluntat política es demostra en els pressupostos, i no sols en les declaracions i en els discursos”.