Del 2 al 24 de juny se celebra a València el festival internacional de cine i cultura per la diversitat sexual, de gènere i familiar Mostra la Ploma, una convocatòria que arriba a la seua tercera edició, i que organitza el col·lectiu Lambda de lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals de València.

Isabel Lozano ha manifestat hui el suport de l’Ajuntament a la proposta, que enguany suma a les convocatòries cinematogràfiques un apartat dedicat també a les arts plàstiques i la literatura. La presentació del festival ha tingut lloc este matí a la seu de la Filmoteca Valenciana, i n’han pres part també el director general de l’Institut Valencià de Cultura, Abel Guarinós; la coordinadora general de Lambda, Fanny Boronat, i el coordinador de projectes de Lambda, Luis Noguerol.

“Vinc a mostrar el suport total de l’Ajuntament a esta iniciativa en favor de la cultura de la igualtat”, ha afirmat la regidora Lozano, que ha definit este concepte com “una idea àmplia i bàsica per a poder aconseguir unes societats cohesionades i en pau”. La delegada d’Igualtat ha subratllat la importància que tenen els mitjans audiovisuals “en la configuració de les identitats culturals i socials per la seua gran capacitat transformadora”. “A través de la cultura”, ha afegit la delegada, “s’obri l’accés de les societats a tindre referents més diversos i igualitaris”.

Lozano ha subratllat el “caràcter prioritari” que per al Govern de la Nau té “treballar per la cultura de la diversitat: per una ciutat més lliure i més democràtica, que garantisca el respecte als drets humans i en la qual totes les persones puguen viure feliçment i lliurement”.

El festival es desenvoluparà en les sales de l’Aragó Cinema, excepte les sessions d’inauguració i de clausura, que tindran lloc a la Filmoteca. Per a l’obertura del cicle es projectarà el llargmetratge Los objetos amorosos, del director Adrián Silvestre, que ha confirmat la seua presència en la sessió. De fet, ha explicat Luis Noguerol, en esta edició s’ha afegit una secció especial de llargmetratges, el que reflectix el grau de consolidació i de creixement d’este festival internacional, que aspira a convertir-se en un referent tant social com cinematogràfic i cultural. “Volem arribar als col·lectius LGTB, però també a la ciutadania en general i, per descomptat, als aficionats al cine”, ha subratllat Noguerol. De fet, la projecció de la pel·lícula O Ornitólogo, el dia 13, comptarà amb la presència del seu director i coguionista, Joâo Pedro Rodrigues.

En esta tercera edició, el festival es dividix en dos àrees: cine i arts. L’àrea cinematogràfica, que ha experimentat un ampli creixement, tindrà 3 seccions oficials: llargmetratges documentals (dotada amb un premi de 2.000 euros), curtmetratges documentals (900 euros de premi) i curtmetratges de ficció (també dotada amb 900 euros). A més, el festival entregarà un premi al curtmetratge amb millor perspectiva educativa, i sumarà, com a novetat, la secció Panorama, que portarà a la ciutat llargmetratges de ficció recents, reconeguts en diversos festivals. Finalment, s’ha inclòs l’apartat Mostra la Ploma als Pobles, que portarà les projeccions per poblacions pròximes a València.

En total, es projectaran 30 pel·lícules al llarg del mes que seran estrenes a la Comunitat Valenciana, i 8 d’elles, estrena a Espanya. A més de la diversitat sexual, de gènere i familiar, la programació respon a un altre concepte de diversitat: la cultural, ja que són 16 les nacionalitats presents a través dels films que es projectaran, amb temàtiques de caràcter molt divers.