El Consell Social de la Ciutat de València s’ha reunit en l’Hemicicle municipal en una sessió, presidida per l’alcalde Joan Ribó, on s’ha aprovat, amb l’única abstenció dels representants del Partit Popular, una declaració d’este òrgan d’àmplia representació social i ciutadana presidit per l’alcalde Joan Ribó, “davant la marginació de les valencianes i valencians en els Pressupostos Generals de l’Estat per a 2017”. En el preàmbul de la declaració s’afirma que els problemes estructurals de la ciutat de València “s’han de resoldre necessàriament amb la col·laboració financera del Govern Central, com es fa en altres ciutats de l’Estat”, i es recorda que la Comunitat Valenciana és la de menor inversió per habitant de tot l’Estat en el projecte de pressupostos, amb solament 119’66 euros, davant de la mitjana de 185 euros.

“El regidor d’Hisenda, Ramón Vilar, ho va plantejar i ens va semblar una bona idea donar visibilitat al  greuge que suposen per a la ciutat de València els pressupostos estatals per a 2017. En primer lloc volem exposar les raons per les quals creiem que són uns pressupostos terribles per a esta ciutat, i en segon lloc plantejar un document, una declaració, perquè el Consell Social de València es manifeste en el sentit d’intentar, juntament amb la Generalitat, els Corts Valencianes i totes les institucions i agents socials, cercar una sèrie d’esmenes que pal·lien i milloren eixos pressupostos”, ha afirmat Joan Ribó abans de donar començament la reunió del Consell Social.

Joan Ribó ha ressaltat igualment la importància que es visualitze “que no és un problema de la gent que estem en l’Ajuntament, sinó un problema de tota la societat, i el Consell Social representa a tota la societat”. En la seua anàlisi ha exposat i argumentat que “estos pressupostos són un parany perquè comparen les inversions previstes per a 2017 amb les inversions executades de 2016”, per a arribar a la conclusió que “Rajoy intenta enganyar als valencians comparant dades que no són comparables”

L’alcalde de València  ha presentat davant el Consell social l’informe sobre els Pressupostos Generals de l’Estat, durament contestats per Ribó des del moment mateix en què es van conèixer i es va comprovar que no contemplaven les reivindicacions reiteradament plantejades pel Govern de la Nau. El projecte de Pressupostos Generals de l’Estat assigna a la Comunitat Valenciana 590 milions d’euros, un 6’9% de la inversió per al conjunt de l’Estat per a una població que és el 10’6% de la estatal, la qual cosa suposa una retallada d’un 33% (209 milions) respecte a 2016

“València no vol ser més que ningú, però tampoc menys que ningú”, ha reafirmat Ribó abans de referir-se al greuge comparatiu enfront d’altres ciutats en aspectes com el Contracte-Programa, metro, rodalies de Renfe, Corredor Mediterrani i Alta Velocitat, Port, Aeroport, pinacoteques, museus i teatres lírics, o el deute de 457 milions d’euros assignat al Consorci València 2007, que contrasta amb l’ocorregut amb les Expos de Sevilla i Zaragoza o els Jocs Olímpics de Barcelona, dels deutes dels quals es va fer càrrec el Govern Central.

Per a l’alcalde de València les conclusions d’este anàlisi són que “Rajoy i Montoro volen enganyar-nos amb aquests pressupostos”; que el govern de Rajoy “no vol invertir a València” i que tampoc “ens deixa als municipis destinar els nostres superàvits a allò que les nostres veïnes i veïns necessiten. L’alcalde s’ha referit a la petició que va fer en l’últim Ple de l’Ajuntament perquè els diputats valencians en el congrés “no voten uns Pressupostos Generals de l’Estat que ens discrimina”, i s’ha reafirmat en eixa petició, avalada per un acord de les Corts Valencianes,  en la línia de “assegurar unes inversions proporcionals a la població”.

En esta declaració els representants dels partits polítics, a excepció del Partit Popular, organitzacions empresarials, sindicals, de veïns, de consumidors, universitats, Port, Cambra de Comerç, pares d’alumnes i persones amb diversitat funcional fan seues totes les reivindicacions per a València incloses en la moció que el Ple de l’Ajuntament va aprovar el passat 17 de novembre. En eixe acord plenari es reclamaven les inversions necessàries per al Corredor Mediterrani (túnel passant, prolongació del soterrament de les vies del túnel de Serradora i estació Intermodal de Font de Sant Lluís), el finançament del servici de tren de rodalia, el Contracte Programa per al transport de l’àrea metropolitana, l’execució del tram final del Col·lector Nord, l’assumpció per l’Estat del deute de 460 milions d’euros del Consorci València 2007, major dotació econòmica per als museus de Belles Arts, IVAM i de la Ceràmica, així com per al Palau de les Arts, Sant Miquel dels Reis i també per al Port i l’Aeroport.

La declaració inclou igualment un  acord pel qual s’insta el Ple de l’Ajuntament “a impulsar les accions necessàries per a cohesionar les valencianes i els valencians al voltant de l’objectiu d’aconseguir unes inversions justes per a la ciutat i a coordinar la seua actuació amb altres institucions com les Corts Valencianes o la Generalitat”, així  como un altre per a “instar a l’Ajuntament a sumar-se a la trobada convocada per Les Corts Valencianes en la seua declaració institucional de 5 d’abril, en el marc de la commemoració del 25 d’abril, Dia de les Corts Valencianes, per traslladar les qüestions abans referides i coordinar per revertir esta situació injusta”.