Giuseppe Grezzi ha presentat al Ple de l’Ajuntament de València una moció que té per objectiu aconseguir una llei estatal de finançament del transport públic. Es tracta d’una iniciativa que també porten avant ciutats com Madrid, Barcelona, Sevilla, Saragossa, Cadis i la Corunya, entre altres.

Així, la moció proposa “reclamar a l’Administració central més implicació en el finançament del transport urbà col·lectiu”. Per això, Grezzi considera “urgent” iniciar la redacció i tramitació d’una llei de finançament de transport públic que incloga la participació de tots els nivells de govern, “en coherència amb les recomanacions de la Unió Europea”.

I és que Espanya és l’únic gran país europeu que no compta amb una llei estatal de finançament de transport públic. L’única referència en este sentit es recull en la Llei reguladora de bases de règim local que, des de l’any 1985, determina que els municipis amb més de 50.000 habitants han de prestar un servici de transport col·lectiu. En la disposició addicional quinzena invita que els pressupostos generals de l’Estat incloguen crèdit a favor de les entitats locals per a este propòsit.

No obstant això, segons ha explicat el regidor de Mobilitat Sostenible, “en els últims anys hem assistit a serioses retallades en l’aportació que l’Estat realitza als ajuntaments per a subvencionar la prestació dels sistemes de transport públic. En el cas de València la situació clama al cel: des de l’any 2002 no rebem cap subvenció al nostre transport públic metropolità per part de l’Estat. Això ha suposat que hem deixat d’ingressar uns 400 milions d’euros que podrien haver finançat la millora del servici que presta, per exemple, l’EMT”.

Per això, Grezzi ha destacat que “és fonamental que s’establisquen uns criteris objectius sobre la base de la població de les ciutats i de les seues àrees metropolitanes per a establir el finançament necessari per part del Govern central al transport metropolità de les grans urbs, ja que fins ara respon a criteris discrecionals basats en el favoritisme cap a uns territoris en concret”.

“Una EMT –i, en general, un transport públic metropolità– ben finançada significa una mobilitat urbana més eficient i un major i millor desenvolupament econòmic a la ciutat. Però no sols això, perquè el transport públic és garant de l’equitat social, ja que és l’únic mitjà que garantix el dret a desplaçar-se lliurement i en igualtat de condicions, independentment de les circumstàncies de l’usuari”, ha assegurat Grezzi.