El document signat pel candidat a l’alcaldia, Joan Ribó, suposa l’assumpció de Compromís de les propostes de la Xarxa d’Entitats (conformada per més de 60 organitzacions i plataformes) en matèria de participació ciutadana, transparència en les institucions i rendició de comptes per part dels responsables polítics.

Compromís per València ha signat este matí un document en què assumeix les propostes de la Xarxa d’Entitats per a fomentar la participació ciutadana en la presa de decisions de l’administració municipal, la transparència en les institucions i els mecanismes per a la rendició de comptes per part dels responsables polítics.

La Xarxa d’Entitats està conformada per més de 60 entitats i plataformes ciutadanes, tan diverses com la Coordinadora d’ONG, la Reial Societat Econòmica d’Amics del País, la Plataforma per una Auditoria Ciutadana del Deute, Acció Cultural del País Valencià, Lambda, Atelier, ACICOM, Fent Ciutat, Salvem el Cabanyal, S.C. El Micalet o Ca Revolta.

El candidat a l’alcaldia, Joan Ribó, ha escenificat així l’adhesió de Compromís al document anomenat “Criteris per a una nova llei de participació ciutadana i transparència institucional”. Ribó ha destacat que “un dels eixos centrals del nostre Programa de Govern és l’aposta per fer un govern municipal amb les parets de vidre, en què tot el món puga accedir a qualsevol informació de manera ràpida i senzilla. Perquè és un dret de la ciutadania, i perquè així evitarem que es tornen a repetir els casos de corrupció als que hem assistit amb el govern del PP, i escàndols com el del #RitaLeaks, amb les desorbitades factures en gastos personals de l’encara alcaldessa a càrrec de l’erari públic. Unes mesures que implementarem comptant amb les entitats civils”.

Tal i com ha explicat Ribó, al llarg de la legislatura Compromís ha presentat nombroses mocions al Ple i en comissió per a millorar la transparència de l’Ajuntament, amb mesures de prevenció de la corrupció, de control de les fundacions municipals, demanant la publicació dels regals que reben els càrrecs públics, o exigint explicacions per la concessió de contractes menors de 18.000€ que no han passat pels controls legals: “fins ara, l’opacitat del PP ho ha impedit tot, però amb Compromís en el nou govern municipal, implementarem estes iniciatives, i aquelles que s’arrepleguen al document de la Xarxa d’Entitats”.

La signatura d’adhesió a les propostes de la Xarxa d’Entitats s’ha fet d’una manera simbòlica este migdia, a l’Octubre-Centre de Cultura Contemporània, on s’han reunit diverses de les organitzacions que integren la plataforma. Amb elles ha estat Joan Ribó i la regidora i candidata de Compromís, Pilar Soriano.

Soriano ha desgranat les principals propostes de la formació en matèria de transparència, en primer lloc amb una web municipal i un Portal de Transparència on es puga accedir “a tota la informació de l’Ajuntament d’una manera eficaç i completa, sense amagar cap aspecte, front al que ens trobem ara mateix”. Compromís aposta per la creació d’una Sindicatura de Greuges per a la ciutat, que des de la independència, defense la ciutadania; a més, s’augmentaran les competències de les Juntes de Districteper fer als barris protagonistes de les polítiques públiques”, i s’inclou la possibilitat de realitzar Memòries participatives obertes a la ciutadania, sobretot en aquells projectes municipals amb una especial incidència sobre els barris de València.

Els comptes de la ciutat també estaran fiscalitzats per la ciutadania des del començament, amb l’establiment d’uns pressupostos participatius i fent públics i a l’accés de tot el món, totes les contractacions de l’administració i els Comptes Anuals del consistori. Finalment, ha dit Soriano, s’implementarà un Pla de Foment de l’Associacionisme, “perquè entenem que l’existència d’una societat civil organitzada és la millor garantia del funcionament de la democràcia, i posarem a funcionar com cal el Consell Social de la ciutat i els Consells Sectorials, on l’Ajuntament puga arreplegar l’assessorament ciutadà”.